Aandacht voor werk in de IBD-zorg
IBD staat voor Inflammatory Bowel Disease: chronische ontstekingen van het maag-darmkanaal zoals ziekte van Crohn en colitis ulcerosa. Van de werkende IBD-patiënten ervaart 25% problemen. Het gaat dan om zaken als vermoeidheid, pijnklachten maar ook onbegrip van collega’s en werkgever.
‘Kan ik blijven werken’ staat in de top-3 van onderwerpen waar mensen zich de meeste zorgen over maken op het moment dat ze de diagnose krijgen. Een vraag die ze ook graag bespreken met hun zorgverleners.
Centrum Werk Gezondheid heeft samen met Crohn & Colitis NL, met patiënten en met zorgverleners drie tools ontwikkeld om het gesprek over werk in de spreekkamer te voeren:
- Screeningsvragen over werk die de zorgverlener inzicht geven in het werk van de patiënt en waarmee de zorgverlener mogelijke werkproblemen kan signaleren;
- Zorgverlenerskaart – in gesprek over werk met de patiënt om samen te bespreken wat de vervolgstappen rond behandeling en werken met IBD kunnen zijn;
- Patiëntenkaart – in gesprek over werk met de zorgverlener om behoefte en problemen met werk te bespreken en te bekijken wat mogelijkheden zijn vanuit de behandeling en/of doorverwijzing.
Alle drie de tools bevatten een handig overzicht van informatie en advies bij IBD en werk, zodat de zorgverlener patiënten op weg kan helpen naar betrouwbare informatie en hulp bij werken met IBD. Bij dit overzicht is een indeling gemaakt naar hulp binnen en buiten het ziekenhuis.
De kaarten zijn in lijn met de uitgangspunten van Target@Work-werk als behandeldoel.
De tools geven ook een praktische invulling van de generieke arbeidsmodule arbeidsparticipatie in medische richtlijnen (FMS, 2024).