Renovatie Maastunnel
Tijdens ons bezoek kregen we ook uitleg over de ontstaansgeschiedenis, technische aspecten van de tunnel en voor welke uitdagingen de aannemers staan.
Tijdens de oorlog, in 1942, is de tunnel zonder veel ruchtbaarheid opengegaan. Het verhaal gaat dat drie jongens uit Charlois de eersten waren die aan de noordkant uit de tunnel kwamen lopen. Nu, na dik 70 jaar is dit rijksmonument toe aan renovatie.
De Maastunnel bestaat uit twee (smalle) autobuizen, een fiets- en een voetgangerstunnel. Elk in totaal zo’n 1,1 kilometer lang, 20 meter diep onder de Maas. Met als uitzonderlijk ontwerp dat de tunnel een vierkante buis heeft in plaats van een ronde.
Voor de aannemers is de renovatie een uitdaging. De wens is dat de tunnel zoveel mogelijk de uitstraling behoudt van het oorspronkelijke ontwerp, maar wel met de nieuwste technieken. Zo komt er geel asfalt in de tunnel, omdat dit aansluit bij de oorspronkelijke gekleurde wegtegels. En alle wandtegels worden nagelopen op gebreken en vervangen door precies eenzelfde soort tegels. Deze zijn met de hand gemaakt door een Spaans bedrijf dat ook de originele tegels leverde. In totaal zijn circa 600.000 nieuwe tegels bijgemaakt.